Vi har igennem flere års virke som helikoptervirksomhed oplevet mange forskellige spørgsmål om det at flyve helikoptere. Vi vil her prøve at opstille mange af de generelle spørgsmål vi får.

Spørgsmål og de tilhørende svar er vist i en vilkårlig rækkefølge. Hvis dit spørgsmål ikke står her, så kontakt os gerne. Vi svarer på alle spørgsmål og der findes ingen dumme spørgsmål.


Q: Hvilke sikkerhedsforanstaltninger skal jeg tage i betragtning for at flyve helikopter ?

A: Dette spørgsmål er vigtigt! Du vil blive briefed af enten piloten eller/og en medarbejder på jorden, hvilke ting du må og ikke må gøre, når du færdes omkring helikopteren, og ved ind og udstigning.

Ombord ligger der et sikkerhedskort ligesom i rutefly, der blandt andet beskriver nødudstyret ombord (for eksempel redningsveste).

Rygning er forbudt ombord samt udenfor i nærheden af helikopteren. Piloten kan til enhver tid afbryde turen eller nægte passagerer adgang ombord, såfremt en passager skønnes uegnet til at flyve (for eksempel eksempel på grund af kraftig alkoholpåvirkning og lignende).


Q: Hvor meget må en passager veje ?

A: Helikopteren har to vægte at tage i betragtning: Den samlede vægt den løfter, samt den vægt hvert enkelt sæde kan klare. DANISH FLY flyver ikke med passagerer der vejer mere end 110 kg. inklusiv tøj og sko. Passagerer skal kunne sidde i sædet uden at brede sig over sædet ved siden af og sikkerhedsselen skal kunne låses og spændes.

Selvom en passager vejer under 110 kg., må turen ikke gennemføres, såfremt den samlede vægt på helikopteren overstiger dens tilladte maksimale vægt inklusiv den aktuelle brændstofmængde.


Q: Må handicappede flyve i helikopter ?

A: Det korte svar er ja, medmindre det pågældende handicap kan medføre fare for passageren selv eller de andre passagerer. Den handicappede skal i princippet selv kunne stige om bord og forlade helikopteren ved egen hjælp. Vi flyver gerne og ofte med handicappede. Er der spørgsmål til dette, så ring og spørg.


Q: Hvad vejret er for dårligt til at flyve sikkert ? - og hvis jeg har forudbetalt, hvad så med mine penge ?

A: Vores helikoptere flyver kun i visuelt vejr, det vil sige at vi til enhver tid skal kunne se hvor vi flyver, ligesom det er en betingelse, at det ikke blæser for meget både for sikkerhedens og for komfortens skyld. Der er også sikkerhedsregler med hensyn til is og lavtliggende skyer. Det er en samlet vurdering fra piloten, om den pågældende dag skal aflyses eller ej.

Har du/I forudbetalt for turen hos DANISH FLY, bliver pengene selvfølgelig refunderet 100%, med mindre man vælger en ny flyvedag. Har du/I købt turen igennem en af vores samarbejdspartnere, kan der eventuelt gælde andre vilkår, som du må orientere dig om hos samarbejdspartneren.


Q: Jeg bliver nemt luftsyg i små fly. Bliver jeg også luftsyg i en helikopter ?

A: Sandsynligvis ikke. Det store moment i helikopterens spindende hovedrotor fungerer som en gyro, hvorfor udefrakommende påvirkninger såsom vindstød har sværere ved at flytte en helikopter sammenlignet med en almindelig flyvemaskine af samme masse/vægt. Man kan derfor forvente, at flyveturen i en helikopter er mere rolig.

Dette er også én af forklaringerne på, at fotografer foretrækker at arbejde fra helikoptere.


Q: Jeg ved at flyvemaskiner kan glide, hvis deres motor går i stå. Men helikoptere skræmmer mig, for de falder jo til jorden som en sten, ikke ?

A: Nej. Helikoptere kan faktisk også glide, ca. 3-4 meter frem for hver meter den falder. Det kaldes "autorotation" og er det samme princip et ahornfrø bruger, når det daler mod jorden. Et ahornfrø falder ikke til jorden som en sten, men svæver som bekendt langsomt og sikkert ned.

Alle kommercielt arbejdende piloter testes i autorotationer hver 6. måned som en del af nødprocedurerne, udover normale og unormale procedurer. Kravene er, at piloten skal kunne gennemføre øvelsen at svæve ned med motoren i tomgang og lande på et spot +/- ca. 15 meter uden at skade helikopteren. Helikopteren kan nøjes med et lille landingsareal og rammer jorden med en nedstigningsfart på 0 i modsætning til en almindelig lille flyvemaskine, der med slukket motor lander i høj fart og skal have mindst 3-400 meter at lande på. Så skulle det usandsynlige ske, at motoren stopper i luften så vær glad for, at du flyver med en af vores helikoptere.

Et godt eksempel på en udramatisk autorotation i en Robinson R44 helikopter som vores kan ses på denne YouTube film: www.youtube.com/watch?v=EklDfZw-NrU


Q: Hvordan ved jeg, om helikopterne og piloterne i DANISH FLY opfylder kravene til at flyve kommerciel flyvning ?

A: Alle luftfartøjer i EU skal nøje følge de strenge vedligeholdelsesprocedurer, som kun godkendte værksteder må udføre. DANISH FLY får vores helikoptere vedligeholdt hos CAT Flyservice A/S, som er en del af Copenhagen Air Taxi® A/S.

B: DANISH FLY's piloter og helikoptere betjenes operationelt under vores samarbejdspartner Copenhagen Air Taxi® A/S (AOC). En AOC (Air Operator Certificate) er det cerfitikat en operatør får udstedt af myndighederne, når operatøren må flyve de kommercielle typer opgaver de er certificeret til. Copenhagen Air Taxi® A/S står for alle DANISH FLY's operationelle godkendelser og har det operationelle ansvar for alle flyvninger. Det er din garanti for, at DANISH FLY til enhver tid opfyldes alle betingelser for sikker flyvning.

Sort taxi flyvning: Hvis du har fået et tilbud på en flyvning, som ligger væsentligt under de professionelle helikoptervirksomheders priser, skal du nok tænke dig om en ekstra gang. Godkendelserne og sikkerheden koster mange penge og skal være i orden.

 Telefon hverdage kl. 9-16: +45 5123 4444

Venligst læg en besked udenfor kl 9-16 eller email ..

Email: booking@danishfly.dk

Operated by Copenhagen AirTaxi® A/S