DANISH FLY

Free like a bird

FAQ's om helikopterflyvning

UdskrivEmail

Vi har igennem vores flere års virke som helikopter virksomhed, oplevet mange forskellige spørgsmål om det at flyve helikoptere. Vi vil her prøve at opstille mange af de generelle spørgsmål vi får.

Spørgsmål og de tilhørende svar er vist i en uvilkårlig rækkefølge. Hvis dit spørgsmål ikke står her, så kontakt os gerne. Vi svarer på alle spørgsmål og der findes ingen dumme spørgsmål.


Q: Hvilke sikkerhedsforanstaltninger skal jeg tage i betragtning for at flyve helikopter ?

A: Dette spørgsmål er vigtigt! Du vil blive briefed af enten piloten eller/og en medarbejder på jorden hvilke ting du må og ikke må gøre, når du befærdiger dig omkring helikopteren, eks. ved ind og udstigning.

Ombord ligger der et sikkerhedskort ligesom i rutefly, der bla. beskriver nødudstyret ombord (eks. redningsveste).

Rygning er forbudt ombord samt udenfor i nærheden af helikopteren. Piloten kan til enhver tid afbryde turen eller nægte passagerer ombord, såfremt denne skønner dem uegnet til at flyve (eks. pga. kraftig alkoholpåvirkning).


Q: Hvor meget må en passager veje ?

A: Helikopteren har to vægte at tage i betragtning. Den samlede vægt den løfter samt den vægt hvert enkelt sæde kan klare. DANISH FLY flyver ikke med passagerer der vejer mere end 110 kg. inkl. tøj og sko. Passagerer skal kunne sidde i sædet uden at okkupere det hosstående sæde samt sikkerhedsselen skal kunne spændes.

Selvom man vejer under 110 kg., kan turen blive nægtet fløjet, såfremt den samlet vægt på helikopteren overstiger dens tilladte maksimal vægt. Så vejer flere passagerer over eks. 90 kg., kan dette overstige grænsen for den samlet vægt helikopteren skal løfte. Dette afhænger bla. af den aktuelle brændstofsmængde.


Q: Må handicappet flyve i helikopter ?

A: Det kommer an på handicappet. Da vi ingen kabinepersonale har ombord til at assistere den handicappet, er kravene at sålænge passagerens handicap ikke er til fare for sig selv eller andre ombord og personen ved egen hjælp er i stand til at stige ombord i helikopteren, flyver vi gerne med handicappet.


Q: Hvad hvis vejret er for dårligt at flyve i ? - og hvis jeg har forudbetalt, hvad så med mine penge ?

A: Vores helikoptere flyver kun i visuelt vejr, dvs. vi skal kunne se med egne øjne hvor vi flyver. Hvis vejret er under et hvis minima for at vi kan opretholde min. højderne vi skal flyve i samt hvis det blæser for meget eller der er risiko for is i luften, flyver vi ikke. Det er en samlet vurdering fra piloten, om den pågældende dag skal aflyses eller ej.

Har du/I forudbetalt for turen hos DANISH FLY, bliver pengene selvfølgelig refunderet 100%, med mindre man ønsker at finde en ny dag og flyve. Har du/I købt turen igennem en af vores samarbejdspartnere, kan der evt. gælde andre vilkår, som disse må besvare.


Q: Jeg bliver nemt luftsyg i små fly, bliver jeg også luftsyg i en helikopter ?

A: Sandsynligvis ikke. Det store moment i helikopterens spindende hovedrotor fungerer som en gyro, hvorfor udefrakommende påvirkninger såsom vindstød har sværre ved at flytte en helikopter i forhold til en flyvemaskine af samme masse/vægt. Så man kan forvente at flyveturen i en helikopter er mere rolig.

Denne fordel er bla. en af grundene hvorfor helikoptere er elsket af fotografer som fotograferings platform.


Q: Jeg ved at flyvemaskiner kan glide, hvis deres motor går i stå. Men helikoptere skræmmer mig, for de falder jo til jorden som en sten, ik' ?

A: Nej. Helikoptere kan faktisk også glide, ca. 3-4 meter frem for hver meter den falder. Det hedder en autorotation og er det samme princip et ahorn frø bruger. Et ahorn frø falder heller ikke til jorden som en sten, den snurrer i vinden glidende ned til jorden, eller autoroterer.

Alle kommercielt arbejdende piloter testes i autorotationer hver 6. måned som en del af nødprocedurerne, udover normale og unormale procedurer. Og kravene er at piloten skal med motoren kørt i tomgang, effektivt som en slukket motor, kunne autorotere helikopteren hele vejen ned til jorden og sætte den på sine ski/hjul på et spot +/- ca. 15 meter uden at skade helikopteren. Så skulle det usandsynlige ske og eks. motoren standser i luften og en glidning (autorotation) er nødvendig, vil man hellere have det sker i en helikopter end i en flyvemaskine, da selv de mindste privatfly kræver min. 3-400 meter frit areal at lande på, selv på en god dag. Derudover rører en helikopter først jorden i nul eller næsten nul hastighed, hvorimod et fly rører jorden med ca. 70 km/t eller mere, så der skal ikke for mange bump på marken før den ikke lander pænt.

Et godt eksempel på en udramatisk autorotation i en Robinson R44 helikopter kan ses på denne YouTube film: www.youtube.com/watch?v=EklDfZw-NrU


Q: Hvordan ved jeg om helikopterne og piloterne i DANISH FLY opfylder kravene til at flyve kommerciel flyvning ?

A: Ganske simpelt. Alle luftfartøjer i EU skal følge nøje og strikse vedligeholdelses skemaer, som kun godkendte værksteder må udføre. DANISH FLY får deres helikoptere vedligeholdt hos CAT Flyservice A/S, som er en del af Copenhagen AirTaxi® A/S.

Selvom piloterne flyver for DANISH FLY, flyves DANISH FLY's helikoptere operationelt under vores samarbejdspartner Copenhagen AirTaxi® A/S AOC. En AOC (Air Operator Certificate) er det cerfitikat en operatør får udstedt af myndighederne, når operatøren må flyve de kommercielle typer opgaver de er certificeret til. Copenhagen AirTaxi® A/S står for alle DANISH FLY's operationelle godkendelser og de har det operationelle ansvar for alle flyvninger.

Sort taxi flyvning: Hvis du har fået et tilbud på en flyvning, som ligger væsentligt under de proffessionelle helikopter virksomheders priser, pas på du evt. ikke er påvej ud i en sort flyvning, dvs. hvor godkendelserne ikke er i orden.

Kontakt os !

Email: booking@danishfly.dk

Tel: +45 51234444

Telefontid: Hverdage kl. 9-16

Svarer vi ikke telefonen, har vi travlt eller flyver, så send en email.

Særopgaver (ikke gavekort): Ring alle dage

Kontor adresse:

DANISH FLY

Guldborgvej 39 Kontor

DK - 2000 Frederiksberg

Danmark

Yderligere information:

CVR: 58918652

Bank: Danske Bank

Reg nr. - Konto: 4180 - 4180 781 226

SWIFT-BIC: DABADKKK

IBAN: DK35 3000 4180 781 226

Operated by Copenhagen AirTaxi® A/S